Belangrijke personen

Berry Gordy Jr.

Berry Gordy was een man met een visie. Hij had drive, talent en was vastberaden. Het succes van Motown komt door zijn talent, dat hij goed kon overbrengen in andere mensen.
Door zijn leiderschap, vastberadenheid en de support van de Motown artiestenfamilie creëerde Gordy een nieuw territorium voor minderheden en maakte hij de “Motown Sound” tot een wereldwijd fenomeen.

Hij geloofde in het omzetten van negatieve dingen naar positieven dingen. Daarnaast leerde hij van al zijn ervaringen. Als werknemer bij de autofabriek zag hij een kaal metalen frame aan de ene kant van de werkband omgetoverd worden tot een mooie glimmende auto aan de andere kant van de werkband. Hij dacht, “Wat een goed idee! Misschien kan ik het zelfde doen met de muziek. Misschien kan ik een plaats creëren waar ieder kind van de straat naar binnen kan en er uit kan komen als ster”.

Ook heeft Gordy er voor gezorgd dat Motown een kwaliteitscontrole voor haar muziek kreeg. Om er voor te zorgen dat alleen top producten het bedrijf verlieten. Elke vrijdag ochtend werden producers uitgenodigd, zij kwamen met producten en daar werd op gestemd. Iedereen mocht eerlijk zijn of haar mening geven.
Gordy zei dat deze besprekingen één van de belangrijkste elementen voor het succes van Motown waren.
Dankzij deze kwaliteitscontrole was de competitie tussen artiesten enorm. Het was ‘survival of the fittest’. De artiesten bloeiden in dat proces, net als de songwriters en producers. Ze ontwikkelden een eigen unieke stijl.

In 1965 ontving Berry de “Small Businessman of the Year Award” van de burgemeeste van Detroit: Motown had de omzet zien groeien van $4,5 miljoen in 1963 via $10 miljoen in 1964 naar $15 miljoen in 1965.

Na een tijd van succes en een nieuwe samenwerking met MCA Inc. besloot Gordy op 29 juni 1988 Motown te verkopen aan MCA Inc. Hij ontving 61 miljoen dollar voor het bedrijf dat hij met slecht 800 dollar was begonnen.

Holland-Dozier-Holland

Deze drie heren vormden het productietrio dat Motown in haar eerste jaren aan het kenmerkende geluid hebben geholpen.

In 1962 besloten ze als drietal zowel muzieknummers te gaan schrijven voor zichzelf als artiesten en voor andere artiesten bij Motown. Het schrijven en produceren beviel echter zo goed dat ze stopten op te treden als artiesten, en doorgingen met het schrijven en produceren van nummers.
Dit resulteerde in talloze hits voor artiesten als The Supremes, Four Tops, Marvin Gaye en Martha & The Vandallas.
Enkele voorbeelden van nummers uit die periode zijn: How Sweet It Is (To Be Loved By You), Stop! In The Name Of Love, Jimmy Mac en I’ll Be There.
Eddie Holland schreef ook nummers met andere Motownproducenten, zoals Norman Whitfield.

In 1967 verliet het trio Motown, omdat ze hun eigen zusterlabel wilden binnen Motown, maar deze niet kregen. Daarnaast vonden ze dat ze te weinig geld kregen voor hun werk..

Enkele hoogtepunten van dit trio waren:
1963: Come And Get These Memories - nr. 29-hit en de eerste voor Martha & The Vandallas;
1964: Baby Love - nr. 1-hit voor The Supremes;
1965: I Can’t Help Myself - nr. 1-hit voor The Four Tops;
1966: You Can’t Hurry Love - nr. 1-hit voor The Supremes;
1967: Jimmay Mack - nr. 10-hit voor Martha & The Vandellas;
1970: Band of Gold - nr. 3-hit voor Freda Payne.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten