Succesjaren (1964 - 1971)

Het producerstrio: Brian en Eddie Holland met Lamont Dozier
Toen rond de jaren ‘60 het nieuwe productieteam onder de hoede kwam van Motown ontstond de Motown Sound. Dit team werd gevormd door de broers Brian en Eddie Holland, aangevuld met Lamont Dozier. Zij maakten The Supremes tot een succes.
Onder dit productie team vertrok alleen Mary Wells bij het label, maar er stonden ook nieuwe ontdekkingen te wachten in de naam van The Jackson 5 en Stevie Wonder.




De Amerikaanse nummer 1 noteringen in de periode van 1961 - 1972 laten zien dat Motown succesvol was.

The Supremes hadden over deze periode in totaal 12 platen in de lijst staan waaronder 2 nummer 3 hits, 2 nummer 2 hits en 2 nummer 1 hits. Daarnaast hebben The Temptations, The Jackson 5, The Marvelettes, Stevie Wonder, Mary Wells, Four Tops, Marvin Gaye, Diana Ross, Smokey Robinson & the Miracles en Michael Jackson in deze periode op nummer 1 gestaan.


Vanaf 1971 verplaatste Motown zijn activiteiten van Detroit naar Los Angeles. Gordy wilde een nieuwe tak aan Motown toevoegen: film. Zijn eerste productie was Lady Sings the Blues, een verfilming van de biografie van Billie Holiday met Diana Ross in de hoofdrol.
Deze film leverde Ross een oscarnominatie op.
Hij produceerde ook de musicalverfilming The Wiz waarin Diana Ross, Michael Jackson en Richard Pryor de hoofdrollen speelden.

Helaas begon het Motown platenlabel zelf steeds slechter te lopen, er werden minder platen verkocht. Dit kwam onder andere doordat gezichtsbepalende artiesten het label verlieten, waaronder Diana Ross, Marvin Gaye en Michael Jackson.
Stevie Wonder was een uitzondering, in de jaren zeventig kende hij groot succes. Tussen 1973 en 1976 won hij drie keer een Grammy voor het beste album van het jaar.

Naast de vertrekkende artiesten waren er ook nieuwkomers die Motown weer leven in bliezen. De Commodores met Lionel Richie werden een succes, net als Lionel Richie als solo artiest. Daarnaast kwamen Rick James, DeBarge en Teena Marie er bij.

In mei 1983 besloot Gordy om zijn landelijke distributie van Motown in handen te geven van MCA, in plaats van door te gaan met 15 of 20 kleinere bedrijven.
Dankzij deze deal gingen de bedrijven nauwer samenwerken. Motown ging echter bergafwaarts en bleef steeds minder platen verkopen.

In 1989 kreeg Motown een nieuwe directeur: Jheryl Busby. Hij had meer ervaring met marketing.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten